Hva er en mammamage?
 
Når du blir gravid vil kroppen din på en utrolig måte tilpasse seg graviditeten og den nye situasjonen din. 
I ni måneder vokser magen innenfra og magemusklene, bukhinnen og bindevevet sakte tøyes ut mens andre organer må vike plass for det nye livet. 
 
Fødselen derimot er raskt unnagjort og igjen ligger magen slapp, uttøyd og myk og har mistet mye av den tidligere elastisiteten sin. Musklene som har vært uttøyd og uten funksjon de siste månedene har mistet både styrke og spenst, og hjernen har sluttet å sende signaler til disse musklene. 
 
Det som er viktig etter graviditeten og fødselen er at de dype magemusklene og bekkenbunnen får tilbake sin funksjon for å kunne fungere i hverdagen og ikke minst før oppstart av vanlig trening skjer.
Dette for å unngå
 
-  vondt i rygg og eller bekken
-  separerte magemuskler / diastase
-  lekkasje
-  mage og tarm problematikk
-  problemer med å stabilisere mage /core
 
Dette er eksempler på hva mange sliter med i etterkant av graviditet og fødsel. Og mange andre får problemer senere dersom funksjonen i de dype magemusklene ikke er på plass før man starter opp igjen med trening. 
 
Vil du lese mer om dette, så finner du masse mer på denne siden www.mammamage.se

 

Hva er en diastase?
 
Diastase kaller vi det når når de rette, ytre magemusklene som har gått fra hverandre under graviditeten fortsatt danner en glipe i magen etter fødselen.
Tegn på dette er
-  at magen buler ut på midten
-  at du kan trykke hånden ned i magen og det kjennes ut som om det ikke er et stopp
-  at magen magen en «pyramide» på midten når du prøver å stramme den
 
Når barnet vokser seg større og større inni magen, tilpasser de dype og ytre magemusklene seg så godt som de kan. De ytre magemusklene går fra fremkanten av bekkenet vårt på hver sin side av navlen opp mot ribbena. Disse bindes sammen av tynt bindevevsbånd på fremsiden av magen. Når magen vokser dras disse to muskelhalvdelene til hver sin side for å gi plass til magen som vokser seg stor. Graviditetshormonene kan bidra til at dette bindevevsbåndet fortynnes og forsvakes slik at diastase oppstår.
 
En diastase kan gi:
 
-  vondt i ryggen og bekken
-  vanskeligheter med å stabiliserer magen
-  mage og tarmproblemer
-  en putende mage
-  lekkasje
 
Jo flere graviditeter, jo større sjanse er det for at du får en diastase. Og jo tettere graviditetene er, så øker sjansen for at du kan få en diastase.
 
 
Hva gjør en Mammamage-trener?
 
En Mammamage-trener hjelper deg med å finne tilbake til de dype magemusklene og bekkenbunnsmusklene og å gjenopprette funksjonen i dem. Dette er viktig å starte med så tidlig som mulig etter fødselen, men det er aldri forsent å begynne. Når hjernen har fått tilbake kontakt med muskulaturen kan man begynne treningen som skal aktivere og styrke opp muskulaturen og forberede kroppen på den daglige belastingen som den utsettes for og treningen som du etterhvert skal gjenoppta. 
 
Mammamagetreningen kan også bidra til å gjøre diastaser mindre. De første åtte ukene etter fødsel skjer spontanlekningen av diastasen, etter disse åtte ukene må du gjøre jobben selv.
Størrelsen på diastasen (hvor dyp, bred og lang den er) avgjør hvor lang tid det tar før du får god kontroll. Dess større diastase, dess lenger tid tar det før man oppnår god kontroll og funksjon igjen.
 
Det er aldri forsent å begynne å trene mammamage, men dess tidligere man starter dess raskere kommer du tilbake til der du var før graviditeten. Det beste er å trene dyp mage og mammamageøvelser både før, under og etter graviditet. Jeg hjelper deg til å finne ut hvor mye funksjon du har i magen og hvor stor diastasen er. Jeg vil også hjelpe deg igang med aktivering/trening og gi deg et tilpasset treningsprogram for å hjelpe deg videre til en mer fungerende, funksjonell og sterk mage. 
 
Ta kontakt for mer informasjon:)